det här med att vara arbetslös

2012-08-14 @ 01:09:00
Eller att ha "avslutat sin anställning på egen begäran", som jag envisas med att förmildra det, har sina sidor. Fram tills nu har jag dessutom sett mig själv som ledig, inte sysslolös. Men så köper min syster ny kalender, pappa kommer hem på lunch igen och mamma reser av alla platser till Litauen. Allt sätts i rörelse igen. Det är plågsamt jävla vackert när jag ger mig ut och går, längs med ån där jag bott de senaste sexton åren, och trots att jag hatade vår träbåt Bianca tänker jag att idag skulle man vara ute på sjön. För det är liksom inte sommaren som desperat klänger sig kvar. Bara allt jag någonsin känt till. 

Och jag skyller på förmedlingen, skyller på de som jag tycker skyller på mig, på varenda företag där jag lämnat CV och som inte svarar när jag ringer. För det är så ironiskt att jag, som sedan fjortonåringens härjande narcissism hävdat att jag skulle lämna alla andra åt sitt öde som nolifers framför en dataskärm och själv ta mitt pick och pack och köpa en enkelbiljett till London, nu är en av de få som blir kvar. Stockholm, Göteborg, Umeå, Borgholm, Örebro - alla drar nu. Och mellan fartränderna och dammolnen står jag med fånig uppsyn. Med en mösspåtagning bakom mig och ingenting som går att urskilja framför mig. Lord knows vad det ska bli av mig.

Så här ser den där känslan i alla fall ut. Herå.
                                                                                     
  .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0